onsdag 23 december 2009

Konjakskransar


Till jul bakade alltid min farmor Konjakskransar. De var pudrade med kanel och socker och smakade ljuvligt. Jag hittade ett recept i "Sju sorters kakor" som jag fått efter min mormor. Det går inte att se från vilket år boken är för den har tappat pärmar och försättsblad. Den är väl använd kan man säga. Den är i alla fall så gammal att det inte finns några temperaturangivelser för ugnen. Konjakskransarna skall t.ex. bakas i varm ugn utan att någon tidsangivelse finns. Mängden konjak är angiven till ett litet vinglas.
Mitt uppdaterade recept får ni här:

Konjakskransar 30 st
75 g socker
150 g rumstempererat smör
225 g mjöl
2 msk konjak
Till pensling: smält smör alt 1 ägg, socker och kanel

Blanda snabbt ihop alla ingredienser till en fast deg. Låt stå i kylskåp 20 - 30 minuter. Dela sedan degen i 15 bitar. Dela varje bit i två delar och rulla ut dem till smala rullar, ca 25 cm. Lägg rullarna parallellt och dela på mitten. Vrid sedan rullarna om varandra och forma till en krans. Lägg på bakplåtspapper. Pensla sedan alla kransar med uppvispat ägg eller smält smör och pudra över kanel och strösocker. Grädda i 175 grader 10 minuter.
Provgrädda gärna en kaka för att stämma av ugnstemperatur och tid. Att pensla med smör eller ägg är en smakfråga, jag gjorde hälften av varje och tyckte att smör smakade bäst.
Hur smakade det då? Farmors var bäst förstås men familjen uppskattade mina så jag är nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar