måndag 21 december 2009

Min Panforte

I en av bilagorna till SvD i helgen fanns det en massa olika julrecept. Jag hittade ett recept på något som hette Panforte och föll pladask. Tydligen kan man göra lite som man tycker när man gör Panforte bara den innehåller socker, honung , nötter, frukt och mjöl. I alla recept jag sett finns det också choklad som ska hålla bra kvalitet. Jag använde Chocovic 60%. Eftersom jag är lite svag för fröer av olika sorter passade jag på att ta med lite pumpakärnor också.
Jag tycker att det smakar som en blandning av chokladkola, knäck och kladdkaka. Det blir helt enkelt fantastiskt gott och definitivt något som jag kommer att göra många gånger.

Min Panforte

250 g blandade nötter och fröer (Jag hade 170 g paranötter, 50 g peacannötter, 30 g pumpafrö)
1 dl torkade tranbär
1 dl vetemjöl
1,5 dl flytande honung
1,5 dl råsocker
150 g mörk choklad av bra kvalitet
1,5 tsk kanel
2 tsk stötta kardemummakärnor
rivet skal från en apelsin och en citron
Sätt ugnen på 150 grader.
Plocka fram alla ingredienser. Hacka den mörka chokladen grovt. Blanda ihop mjöl, kryddor, det finrivna skalet och tranbären i en skål. Väg upp nötter och fröer i en annan skål.
Smörj en fyrkantig form som är ca 20x20 cm och klä den med bakplåtspapper. Har man smort formen först så fastnar pappret och det är lättare att få till en bra form.
Blanda honung och råsocker i en kastrull. Värm på så att råsockret smälter och blandningen precis kokar upp. Häll i chokladen och rör runt tills den smält. Sen häller man i nötter och mjölblandningen och rör tills allt är blandat. Bred ut i bakpappersformen och baka av i ugnen 30 minuter. Låt svalna och skär sedan kakan i små bitar. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar