måndag 8 februari 2010

Dags för semlor

Så var det dags för dessa oemotståndliga semlor igen. Det ständigt återkommande problemet är att få till en god vetebulle. Jag hade som vanligt tänkt följa Saltå Kvarns vetedegsrecept när jag såg ett lite annorlunda recept i min mormors gamla Sju sorters kakor. Jag provade det men blev inte nöjd för det innehöll på tok för mycket mjöl och ingen kardemumma däremot tyckte jag att grunden i receptet var bra så jag ändrade lite efter eget tycke och smak och fick fram följande recept. Det är enkelt och går snabbt att göra de här bullarna. Jag gjorde 12 bullar men man kan förstås göra färre och få större bullar. De jäste upp väldigt bra så även med 12 stycken blev de ganska stora.

Semlor 8-12 st
1 ägg
2 msk råsocker
1 dl grädde
1 dl vatten
425 g vetemjöl special
75 smör
1/2 tsk malen kardemumma
1 nypa salt
35 g jäst
1 ägg till pensling

Ta fram alla ingredienser i förväg så att de är rumstempererade.
Blanda ägg och socker i degblandaren. Häll ner grädde och vatten i äggblandningen och lös sedan upp jästen i blandningen. Häll i resten av ingredienserna och arbeta ihop degen, se till att smöret blandats in ordentligt i degen. Sätt en plast över skålen med deg och låt jäsa ca en timme. Dela sedan degen i 8 - 12 bitar och rundriv/forma bullarna så de blir runda och fina. Jag väger alltid upp mina bullar för att de ska bli lika stora men det är ju valfritt. Placera bullarna på en plåt och låt jäsa 20 - 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och baka av i 225 graders ugn 6 - 8 minuter.
Låt bullarna svalna på galler under duk.
Sedan blir det lite olika varje gång jag gör semlorna. I den på bilden så har jag bara skurit av ett lock, vispat grädde som jag sedan blandat med grovt riven mandelmassa. Klickat ut grädden, på med locket och så pudrat florsocker över.
Min mormor brukade gröpa ur bullarna och mala det urgröpta i en mandelkvarn. Sen blandade hon det i den vispade grädden. Hon hade en rejäl skiva mandelmassa i botten på bullen innan hon la på grädden. Det blev mycket fyllning i de bullarna eftersom de var urgröpta. De var otroligt goda men också mäktiga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar