måndag 30 november 2009

Rågsuris med oliver och parmesanost


Nu har jag provat mina nya jäskorgar i pil. De fungerade alldeles utmärkt. Rottingkorgarna är ju helt klart av bättre kvalitet men när man inte bakar så mycket räcker det säkert med pilkorgar. Mina korgar var för 500 g deg så målet var att få till en deg med en vikt av strax över 1000g samt att jag skulle ha oliver i brödet. Jag hade nämligen oliver över sedan jag gjorde en sallad häromdagen och de måste användas på något sätt. Så det blev ett bröd baserat på rågsurdeg och rågmjöl smaksatt med oliver och parmesanost.

Dag 1 kväll:
100 g rågsurdeg
250 g vatten
200g rågmjöl
Blanda ihop i en bunke, lägg på en plast och låt stå under natten.

Dag 2 morgon
200 g vatten
400 g vetemjöl special
12 g salt
100 g svarta urkärnade oliver, grovt hackade
50 g riven parmesanost
Blanda degen från föregående kväll med vattnet och vetemjölet. Kör på låg hastighet ca 8 minuter. Blanda i salt, oliver och paremesanost, kör på lite högre hastighet i ca 6 minuter.
Lägg degen i en inoljad plastlåda och låt jäsa till dubbel storlek. Det här kan ta mellan 2 - 4 timmar beroende på rumstemperatur. Vik ihop deg ett par gånger under jäsningen.
Mjöla jäskorgarna ordentligt med rågmjöl. Dela degen i två delar och forma en limpa. Mjöla brödet och lägg med skarven uppåt i jäskorgen.
Så här såg det ut för mig. Låt jäsa till dubbel storlek igen. Det tar 1-2 timmar.
Sätt ugnen på 250 grader och sätt in en plåt samtidigt. När bröden jäst klart tar du ut plåten och tippar upp bröden på plåten. Snitta lite i bröden. Snabbt in i ugnen igen tillsammans med lite vatten i botten av ugnen. Efter 5 minuter sänker du temperaturen till 200 grader. Brödet är klart när innertemperaturen är 98 grader, i min varmluftsugn tog det knappt 35 minuter.
Kolla vilka härligt stora hål det blev trots att det var rågmjöl i brödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar