lördag 23 januari 2010

Marängbakelse med röda vinbär

Idag satt jag och bläddrade i alla mina recept som jag klippt ut från tidningar genom åren. Nu förtiden klipper man ju aldrig ut något utan söker på nätet efter vad man vill ha. Jag måste medge att det för det mesta inte blivit mera än att jag just klippt ut dem och så har de samlat damm i mina pärmar. Det är ganska kul att sitta och titta för receptet speglar sin tidsperiod. Det här receptet tror jag är sent 80-tal och jag vet att jag gjort det i alla fall en gång tidigare. Jag är mycket nöjd med resultatet, de blev snygga och smakade bra.

Marängbakelse med röda vinbär, 20-30 st
50g smör
1,5 dl mjölk
3 äggulor
2 dl socker
4 dl (240g) vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 msk hett vatten

Marängsmet:
3 äggvitor
3 dl socker
1 msk vaniljsocker
3-5 dl röda vinbär
Smält smöret och blanda med mjölken. Vispa äggulor och socker pösigt. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i äggsmeten. Tillsätt mjölkblandningen. Rör till en jämn smet och blanda till sist i vattnet.
Blanda ingredienserna till marängsmeten i en bunke och vispa till fast och hårt skum(det är viktigt att bunken är torr och helt ren).
Klä en långpanna med bakplåtspapper. Jag använde en liten långpanna och fick då färre(20) men högre bakelser. Häll ut kaksmeten i långpannan. Bred ut marängsmeten över kaksmeten och strö till sist vinbären över marängsmeten. Ta hellre 5 dl än 3 dl vinbär. Jag hade 4 dl frysta bär men det kunde varit mera vinbär.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 15 min i 200 grader. Öka sedan till 250 grader coh grädda kakan ytterligare 3 minuter eller tills den har fin färg. Jag har varmluftsugn och lät kakan stå kvar men misstänker om man har en vanlig ugn är det bättre att flytta upp kakan lite.
Låt kakan svalna innan den skärs i bitar. Det går bra att frysa det som blir över.

2 kommentarer:

  1. Ser smaskig ut! Tänker prova mig på denna nu i skördetider.

    Trevlig blogg förresten!

    /Caramel

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag gjorde det här med vinbär som jag fryst in men det blir säkert mycket godare med färska vinbär. Syrliga vinbär och marängsmeten är en fin kombination.
    Lycka till!
    /Agneta

    SvaraRadera