måndag 28 december 2009

Baguetter med surdeg och sesam

Nu äntligen har det blivit dags att prova min nya baguetteplåt och premiärbaguetten blev en med vetesurdeg och rostat sesamfröm. Min baguetteplåt har plats för fyra baguetter och det är receptet avpassat efter. Jag låter de färdigformade baguetterna jäsa i kylskåpet över natten för att få mer smak på brödet och dessutom tycker jag att bröden får en bättre skorpa av det. Det blir som en liten hinna på brödet när det får kalljäsa och jag tror att det gör att skorpan på det färdigbakade brödet blir bättre. Det går också lättare att snitta i brödet när det har kalljäst.

Dag 1 Morgon:

100 g vetesurdeg
200 g ljummet vatten
150 g vetemjöl special
50 g grahamsmjöl

Blanda ihop allt i en stor skål. Sätt på en plast och ställ på varmt ställe, t.ex. ovanför kylskåpet.

Dag 2 kväll:
50 g oskalat sesam
300 g ljummet vatten
500 g vetemjöl special
12 g salt

Börja med att rosta sesamfröna i en het panna.
Blanda sedan degen från morgonen med mjölet och vattnet på låg hastighet i 10 minuter. Häll i salt och sesamfrö och kör på lite högre hastighet i två minuter. Häll över degen i en oljad plastlåda med lock. Ställ gärna på varmt ställe igen. Låt jäsa till dubbel storlek, ca tre timmar. Vik ihop degen 2 -3 gånger första timmen.
Ta sedan upp degen och dela i fyra delar. Det var bra jäskraft så jag tryckte ut luft ur degen innan jag formade baguetterna. Placera baguetterna på plåten. Låt stå i rumstemperatur en timme och sen på med en handduk och in i kylskåpet över natten.

Dag 2 Morgon:
Sätt ugnen på 250 grader. Snitta baguetterna och sätt in dem i ugnen, grädda mitt i ugnen. Släng in lite vatten i botten. Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter. Grädda ytterligare ca 15 minuter.
Det ser inte ut som om baguetterna har jäst så mycket under natten men när de kommer in i den heta ugnen lyfter de direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar