torsdag 13 maj 2010

Dinkelsallad

Det här är ju en bakblogg men ibland dyker det upp ett matrecept och idag är ett sådant tillfälle. Jag har nämligen gjort en dinkelsallad som jag tyckte blev så god att jag vill dela med mig av receptet.
Den passar utmärkt till grillat kött, den går bra att göra i förväg, blir nästan bättre när den fått stå till sig över natten och har en given plats på buffé-bordet.
Jag använde hel dinkel från Saltå Kvarn som fick ett fantastiskt tuggmotstånd när den var kokt.

Dinkelsallad (6-8 portioner)
3 dl hel dinkel
6 dl vatten
Koka under lock i minst 45 minuter. Låt svalna.

1 rödlök
8 - 10 soltorkade tomater i olja
2 paprikor av valfri färg
1 dl hackad färsk bladpersilja
1 kruka basilika
1/2 dl olivolja och/eller olja från tomaterna
svarta oliver
salt och peppar
Skär rödlök, paprika och tomaterna fint. Hacka basilika och persilja. Lägg i en skål tillsammans med de kokta dinkelkornen. Häll över oljan , salta och peppra, blanda om. Toppa med de svarta oliverna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar