fredag 23 juli 2010

Sommar och vildjäst



Det har blivit en tradition nu att göra vildjäst varje sommar. Vildjäst får man genom att blanda vatten, socker, honung och torkade aprikoser eller russin. Det får sedan stå och jäsa några dagar i rumstemperatur. Det blir en väldig sjuss på den jäsningen när det är en sådan supersommar som vi har haft hittills i år. Jag följde Martins recept på vildjäst och redan efter tre dagar hade jag ordentlig fart på den. Enda skillnaden var att jag tog råsocker i stället för vanligt socker.
Vildjästen förvarar man sedan i kylskåpet och förra året hade jag kvar ända till jul, så bra är hållbarheten.
När man ska baka med vildjäst ska man starta i gång den och då följer jag receptet på Folklevain på Martins blogg. Jag gör t.o.m. steg 3 för då är min levain klar och då brukar jag låta den få vila i kylskåpet något dygn innan det är dags att baka på den. Jag tycker att resultatet blir bättre om den får stå till sig lite i kylskåpet i stället för att baka direkt. Det blir ca 900 g levain av Martins recept och det brukar räcka till två brödbak för mig.
Jag har bakat mina egna Frukostbullar med levain några gånger nu och de blir super. Jag har även bakat limpor och det receptet kommer inom kort här på bloggen.
Varför ska man baka med vildjäst när det finns surdeg då? Det blir ett fantastiskt gott och hållbart bröd med lite annorlunda smak än när man bakar med surdeg. Sedan tycker jag att det är kul att testa olika tekniker att baka bröd och när man väl har sin levain kan man ha nybakt bröd på 5-6 timmar till skillnad från att starta i gång sin surdeg som ska stå ett tag för att komma igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar