fredag 23 april 2010

Smulpaj med chokladsmak

När man har bråttom men ändå vill ha något gott till fika eller dessert är smulpaj ett bra val. Den går att variera i det oändliga och är snabb att laga.
Jag har inte haft så mycket tid på sistone att fixa i köket men förra helgen blev det den här smulpajen med chokladsmak. Den var så god att jag gjorde den både på fredagen och lördagen.

Smulpaj med chokladsmak

(Lagom till en pajform med diameter 20 - 21 cm)
60 g smör
1/2 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 msk råsocker
1 msk kakao av bra kvalitet
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
Bär/frukt +socker

Man väljer frukt och bär efter egen smak. Hur mycket man vill ha avgör man själv men degmängden passar till en form med 20 - 21 cm i diameter.Sockrar gör man också efter behag. Första gången jag gjorde pajen hade jag en blandning av björnbär och jordgubbar och andra gången blev det favoritbären hallon. Päron skulle säkert passa bra också.
Låt smöret bli rumsvarmt eller värm på lite i mikron. Blanda sedan ihop övriga ingredienser snabbt med det mjuka smöret.
Sedan brukar jag kavla ut degen mellan två plastfilmer så det blir som ett lock man lägger över bären. Man kan även bara fördela pajdegen över bären med fingrarna.
Grädda pajen i 200 graders ugnsvärme 20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar