fredag 18 september 2009

Fyra baguetter och ett frukostbröd


Häromdagen stod det Chili con carne på menyn och då krävs det nybakade baguetter. På morgonen gjorde jag en poolish/fördeg som fick stå och jäsa i rumstemperatur till eftermiddagen då jag gjorde den "riktiga" degen. Jag har förstått att många tycker det är krångligt att baka så här i flera steg. Bara man ser ett recept där det står fördeg eller dag 1, dag 2 ryggar man tillbaka och tycker det ser för avancerat ut. Det är det inte, DET ÄR LÄTTARE. Det finns jättemånga fördelar med att baka i flera steg, det går snabbt, delmomenten är oftast väldigt snabba. Man hinner med att hålla rent i köket och framförallt ger det ett godare och smakrikare bröd som håller längre.
Tillbaka till mina baguetter nu. Eftersom jag inte behövde bagutter mer än till middagen så gjorde jag ett vanligt bröd av resten av degen som fick bli frukostbröd till nästkommande dag.

På morgonen gjorde jag min poolish, den bestod av:
5g jäst
300 g ljummet vatten
150 g grahamsmjöl
150 g vetemjöl
Ta en bunke, sätt den på vågen och väg upp 5g jäst. Sedan tar du vatten från kranet, det ska vara lite ljummet, häll 3 - 4 dl i en bringare. Nollställ din våg och häll på vatten tills vågen visar 300g. Lös upp jästen i vattnet. Nollställ din våg igen med bunken på, häll i grahamsmjöl tills vågen visar 150 g. 150 g är ungefär 2,5 dl. Sen nollställer du vågen igen med bunken på och häller på vetemjöl tills vågen visar 150g. Blanda ihop, sätt plast över bunken och låt stå i rumstemperatur minst tre timmar. Mitt stod hela sex timmar. Det kan också stå i kylskåpet över natten eller upp till ett helt dygn.
Det här tar inte många minuter att göra och det gör att ditt bröd blir väldigt mycket godare än att bara göra degen i ett steg.

På eftermiddagen tog jag fram min assistent. Jag vägde upp de övriga ingredienserna:
6 g jäst
300 g ljummet vatten
700g vetemjöl
16g salt
1 dl solroskärnor
Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt sedan poolishen och vetemjölet, knåda på låg hastighet i 13 min.
Tillsätt sedan salt och solroskärnor och knåda ytterligare 6-7 minuter på högre hastighet.
Låt degen jäsa i en inoljad plastlåda 90 minuter.
Sedan tog jag först 700 g deg som jag gjorde ett runt bröd av som fick jäsa i jäskorg tills bagutterna var klara.
Resten av degen blev fyra lite mindre baguetter. Vill du ha större kan du ju göra tre i stället.
Under tiden som degen jäste försökte jag hitta någon bra film på Youtube som visar hur man formar baguetter. Jag hittade väl ingen superbra utan ska fortsätta leta så kanske det kan komma som tips i ett annat inlägg.
Sedan fick baguetterna jäsa i 75 minuter.
Då åkte de in på varm plåt i 240 graders ugn samtidigt som jag hällde lite kallt vatten i ett kärl jag satt på botten av ugnen. Efter 5 minuter sänkte jag värmen till 200 grader. Efter ytterligare 5 minuter luftade jag ugnen. Total baktid var 15 minuter i min varmluftsugn.
Sedan åkte ugnen upp till 250 grader Jag vände upp mitt korgbröd på varm plåt och hällde lite mer kallt vatten i kärlet i botten av ugnen och så fick det stå i fem minuter. Sen sänkte jag temperaturen till 200 och luftade efter ytterligare 10 minuter. När innertemperaturen var 96 grader var mitt bröd klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar