fredag 25 september 2009

Lingon och valnötsbröd


Jag har funderat lite på att baka ett bröd med lingon i. Egentligen är jag inte så förtjust att stoppa i en massa saker i mitt bröd men lingon har frisk smak och ger fin färg. Nu blev det inte bara lingon i brödet utan även valnötter, det kändes som en bra kombination med lingon och valnötter och det blev en lyckad blandning.

Dag 1, kväll
100 g rågsurdeg
300 g vatten
180 g rågmjöl
Blanda ihop och låt stå över natten ovanpå kylskåpet eller på annat ställe med liknande temperatur.

Dag 2
400 g vatten
600 g vetemjöl
150 g rågmjöl
200 g frysta lingon
200 g grovt hackade valnötter
20 g salt

Blanda mjöl, vatten och surdegen som stått över natten. Kör ca 5 minuter på låg hastighet.
Blanda sedan i lingon, valnötter och salt och kör ca 3 minuter på lite högre hastighet.
Nu har man en deg som har färg som hallonglass.
Låt jäsa i oljad låda i rumstemperatur 3 - 5 timmar. Eftersom lingonen är frysta så kyls degen ner så det är bäst att låta jäsa så länge som möjligt. Jag fick lite bråttom och min deg stod 3,5 timmar men den kunde stått längre. Vik ev. ihop den en gång under jäsningen.
Dela degen i tre delar och forma försiktigt runda bröd som får jäsa 60 minuter i jäskorgar.
Eftersom jag bara har två jäskorgar fick ett bröd jäsa direkt på plåten. Skillnaden blev inte så stor i det här fallet. Jäskorgsbröden blev något högre.
Sätt ugnen på 250 grader. Stjälp upp bröden på plåt som stått i ugnen så den är riktigt varm. Häll lite vatten i ett kärl i botten på ugnen. Efter 5 minuter sänk temperaturen till 200 grader. Lufta efter ytterligare 5 minuter. Fortsätt att lufta var 5 - 10 minut. Brödet är klart när innertemteraturen är 98 grader. I min varmluftsugn tog det ca 25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar