onsdag 30 december 2009

Chokladdoppad ananas


Nu har det blivit dags att göra något av den syltade ananasen. I Jan Hedhs chokladbok finns det något han kallar Ananasspetsar och det har jag försökt mig på att göra.
Till det behöver man tre skivor syltad ananas. Varje ring delas i 12 små delar som får ligga på tork på galler helst över en natt. De små delarna ska sedan doppas i fondant. Fondant gör man genom att koka vatten och socker och sedan tillsätta glykos. Sedan ska man doppa bitarna till 2/3 i fondanten. Fondanten blir väldigt varm kan jag berätta och kladdig. Efter lite tänk använde jag tandpetare och sen satte jag dem i ensvamp så fick de torka där.
Vill man göra det enkelt för sig skippar man fondanten och doppar bara foten på ananasen i choklad. Helst ska man ha tempererad choklad men det går bra med blockchoklad också.
Eftersom ananas har så frisk smak blir det här väldigt gott och även om det är lite pyssel kommer jag att göra om det här med eller utan fondant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar