onsdag 6 januari 2010

Enklaste surdegsbrödet



Det allra första surdegsbrödet jag bakade kom från det ursprungliga receptet till det här brödet.
Jag kommer fortfarande ihåg att jag inte vågade tro att brödet bara skulle jäsa av den surdeg jag gjort utan jag hade även i ett halvt paket jäst. Nu har jag ju lärt mig vilken jäskraft det finns i en surdeg och vilken tillfredsställelse det är att baka bröd utan vanlig jäst.
När jag var i fjällen förra veckan och inte hade tillgång till någon hushållsassistent så kom jag ihåg det här receptet just därför att det inte behövs någon knådning alls.
Det är en stor del rågmjöl i det här receptet vilket ger ett grovt och hållbart bröd.

Enklaste surdegsbrödet:
Dag 1 Kväll:
100 g rågsurdeg
300 g ljummet vatten
180 g rågmjöl
Blanda ihop i en stor bunke(minst 3l), täck med plastfilm och låt stå i rumstemperatur över natten.

Dag 2 Morgon:
Blandningen från kvällen före
400 g rågmjöl
150 g vetemjöl special
300 g ljummet vatten
16 g salt
Väg upp de nya ingredienserna i bunken med blandningen från kvällen före. Blanda om alltihop, täck med plast igen och låt jäsa i rumstemperatur 1,5 - 2 timmar. Degen blir inte dubbelt så stor men man ska se att den har jäst upp.
Ta en avlång form som rymmer 3 l, värm upp den med varmt vatten. Smöra den och häll/klicka upp degen i formen. Ta lite kallt vatten på händerna och tryck ut den i formen. Pudra över rågmjöl och täck med plast igen. Nu ska brödet jäsa tills det når kanten, det tar ca 1 timme.
Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in brödet och häll ut en kaffekopp vatten i botten på ugnen. Stäng luckan snabbt och sänk sedan värmen till 200 grader. Brödet är klart när innertemperaturen är 98 grader, det tar 45 - 60 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar