fredag 8 januari 2010

Sju sorters kakor - Havrekakor

En tid framöver kommer jag att provbaka och om det blir lyckat resultat publicera en del recept från min mormors "Sju sorters kakor". Tyvärr vet jag inte vilken upplaga eller vilket år den är ifrån eftersom pärmar och försättsblad är borta. Det finns många spännande recept att prova och först ut blir de här havrekakorna. Egentligen hade jag en tjuvstart redan innan jul när jag bakade Konjakskransar, ett recept som också kom från den här boken.

Havrekakor
160 g havregryn
120 g socker
100 g smör
2 äggvitor
Smält smöret och häll det över havregrynen och sockret. Blanda om. Vispa vitorna och rör ned dem med en gaffel i blandningen. Jag vispade så det blev vitt och pösigt men fortfarande lite rinnigt.Klicka ut kakorna på bakplåtspapper, 1 msk per kaka. Platta ut dem lite med en gaffel. Grädda i 175 grader 8 - 10 minuter. Jag fick ut 22 kakor av det här recpetet.
Bäst är att provbaka en kaka först för att kolla temperatur och tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar