tisdag 2 februari 2010

Baguetter, baguetter!


I förra veckan var jag på Brunkebergsbageriet och handlade bröd för första gången. Jag har hört så mycket om detta bageri så förväntningarna var höga. Ibland blir det väl så tyvärr när förväntningarna är höga att man blir lite besviken. Vad som däremot var kul var att jag fick inspiration igen och det är gott nog. Så därför har jag börjat baka bröd med något sött i. I dessa bagutter prövade jag att ha i sirap. Bra balans mellan sirapen och syrligheten och så fick jag en fin färg på brödet på köpet.
Det är kul att baka baguetter när man har baguetteplåt, helt plötsligt blev det väldigt mycket enklare.

Baguetter med pumpafrö, 4 baguetter
Dag 1 kväll
100 g vetesurdeg
200 ljummet vatten
150 g vetemjöl special
50 g grahamsmjöl
Blanda ihop i en skål, lägg på plats och låt stå i rumstemperatur tills nästa dag.

Dag 2 morgon
300 g ljummet vatten
500 g vetemjöl special
50 g mörk sirap
50 g pumpafrö
12 g salt
Blanda allt utom salt med degen från kvällen innan. Kör på låg hastighet i din degblandare, ca 10 minuter.
Tillsätt saltet och kör ytterligare 10 minuter på lite högre hastighet. Häll över degen i en inoljad plastlåda med lock. Jäs till dubbel storlek i rumstemperatur, 3 - 4 timmar.
Dela degen i fyra delar och forma till bagutter. Lägg dem på din baguetteplåt och låt jäsa yterligare 1- 2 timmar.
Baka bagutterna i 250 graders ugnsvärme 5 minuter, sänk till 200 och baka ytterligare ca 15 minuter. Släng in lite vatten samtidigt som du sätter in baguetterna.

Så här vackert var det ute den dagen jag gjorde mina bagutter.
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar