fredag 19 februari 2010

Grovt bröd med helt korn

Jag har bakat väldigt mycket baguetter och ljust bröd ett tag och nu kände jag verkligen för att göra ett riktigt grovt bröd. Ett sådant där bröd som man kan göra goda äggmackor av.
Det här receptet fick jag när jag gick kurs på Saltå Kvarn. Det är väldigt små ändringar jag har gjort. Det som är lite intressant är mängden surdeg man har i brödet. Normalt brukar det ju vara minst 100 g surdeg till degen men här skulle det bara vara 20 g. Nu ökade jag på lite så jag hade 40 g men jag tror det hade fungerat lika bra med lite mindre mängd surdeg.

Grovt bröd med helt korn
Dag 1 kväll
Fördeg:
400 g rågmjöl
600 g ljummet vatten
40 g rågsurdeg
Blanda på lägsta hastighet i 2 minuter. Plasta och låt stå 12 - 15 timmar.
Skållning:
200 g helt korn
400 g vatten
Låt vattnet koka upp tillsammans med kornet. Dra av direkt och låt stå tills nästa dag.

Dag 2 morgon
200 g vetemjöl
200 g rågmjöl
40 g honung
20 g salt
Krossat bovete att strö över
Blanda allt tillsammans med degen från gårdagen och skållningen. Kör på låg hastighet 2 - 4 minuter.
Låt jäsa minst en timme.
Smörj formar och fördela smeten i formarna. Jag använde 2 stycken 2-litersformar men de var lite i största laget. Toppa med krossat bovete. Låt jäsa en timme.
Grädda 10 minuter i 230 graders ugn. Släng in en kaffekopp vatten i ugnen samtidigt med bröden.
Sänk temperaturen till 150 grader och grädda tills brödets innertemperatur är 98 grader. Det tog en timma för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar