fredag 12 februari 2010

Chokladsemla



Som omväxling till de vanliga vetebullarna gjorde jag en variant med kakao i stället. Familjen fick som vanligt testa och de gjorde tummen upp. Receptet är i stort sett detsamma som för mina vanliga semlor, jag blev väldigt nöjd med det nämligen. Det receptet ger lagom stora bullar som jäser upp fint och blir fluffiga.

Semlor 8-12 st
1 ägg
3 msk råsocker
1 dl grädde
1 dl vatten
425 g vetemjöl special
75 smör
2 msk kakao, gärna av bra kvalitet
35 g jäst
1 ägg till pensling

Ta fram alla ingredienser i förväg så att de är rumstempererade.
Blanda ägg och socker i degblandaren. Häll ner grädde och vatten i äggblandningen och lös sedan upp jästen i blandningen. Häll i resten av ingredienserna och arbeta ihop degen, se till att smöret blandats in ordentligt i degen. Sätt en plast över skålen med deg och låt jäsa ca en timme. Dela sedan degen i 8 - 12 bitar och rundriv/forma bullarna så de blir runda och fina. Jag väger alltid upp mina bullar för att de ska bli lika stora men det är ju valfritt. Placera bullarna på en plåt och låt jäsa 20 - 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och baka av i 225 graders ugn 6 - 8 minuter.
Låt bullarna svalna på galler under duk.
Jag har fastnat för att blanda grovt riven mandelmassa i den vispade grädden så det blev den varianten den här gången också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar