onsdag 24 februari 2010

Sesamkakor

För några veckor sedan bakade jag något som jag kallade energikakor. De innehöll lite väl mycket fett för att vara ett riktigt bra mellanmål men blev väldigt uppskattade av min son. Förra veckan när jag fick Coops tidning Mersmak hittade jag ett recept på sesambräck som var något liknande men helt utan fett. Eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma bytte jag lite och så här blev min variant på sesambräck.
Sesamkakor
3 dl oskalat sesamfrö
1 dl solrosfrön
1 dl macadaminötter
10 grovt hackade torkade fikon
3/4 dl råsocker
1 dl sultanrussin
1 äggvita
Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa till en kletig massa. Häll upp massan på ett bakplåtspapper och pressa ut med händerna. Ta sedan ett bakplåtspapper till och lägg ovanpå och sen kavlar du ut massan mellan bakplåtspapperna. Det ska var 1/2 cm tjockt och kommer att täcka nästan hela plåten. Grädda kakn mitt i ugnen 12 - 14 minuter i 175 grader. Låt svalna några minuter och skär sedan upp i avlånga bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar