tisdag 24 november 2009

Dags att sylta

Jag håller på att sylta. Syltade apelsinskal, citronskal och ananas ska det bli. Vad är det för mening med det kan man ju undra. Jo, jag har tänkt försöka mig på att baka Panettone till jul och såg i Jan Hedhs recept i hans brödbok att det är syltade apelsin- och citronskal som gäller. Ananasen ska vi doppa i choklad och ha som julgodis, det kommer nog att räcka till chokladdoppade apelsin- och citronskal också.
Det tar fem dagar att fixa det här men jag gillar verkligen den här processen när det tar tid att få något klart. Recepten kan man hitta i Jan Hedhs första chokladbok eller i boken om desserter. Det är inte så mycket arbete som man kan tro, det knöligaste är att fixa skalen. Man snittar i klyftor så här:
och sen petar man försiktigt bort skalet. Skalen ska sedan sjuda i en halvtimme och efter det kan man skrapa bort allt det beska vita. Sen kokar man en sockerlag och häller över skal och frukt. Under de fyra kommande dagarna pysslar man om sina skal och frukter genom att hälla av sockerlagen, koka upp den med ytterligare socker och sen hälla över skalen och frukten igen. När det här är klart har man fixat sin syltning helt utan artificiella konserveringsmedel men har ändå en hållbarhet på flera månader.
Sockerlagen man har kvar kan man använda på många sätt. Jag brukar använda den till att söta min müsli t.ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar