måndag 2 november 2009

Rågsuris med skrädmjöl


Första försöket att använda skrädmjöl i en surdegslimpa. Resultatet blev ett typiskt messmörsbröd. Jag har lite svårt för att använda kryddor i surdegsbröd eftersom den syrliga smaken är så god i sig men i det här fallet så hade lite anis och fänkål ytterligare höjt smaken.

Dag 1 Kväll
100 g rågsurdeg
200 g vatten
150 g vetemjöl
50 g skrädmjöl
Blanda ihop och låt stå på ett hyfsat varmt ställe över natten. t.ex. ovanför kylskåpet.

Dag 2 Morgon
100 g pumpafrö
450 g vatten
100 g skrädmjöl
650 g vetemjöl
20 g honung
20 g salt
(anis, fänkål)
Rosta pumpafröna i het stekpanna några minuter, låt svalna.
Blanda sedan allt utom pumpafrö och salt med degen som stått över natten. Kör 10 minuter på låg hastighet.
Häll i salt och pumpafrö och kör på lite högre hastighet 5 minuter till.
Låt jäsa i inoljad plastlåda med lock till dubbel storlek. Det tog nästan 4 timmar för min deg. Vik ihop några gånger under jäsningen.
Eftersom jag bara hade en jäskorg när jag gjorde det här brödet så tog jag en avlång aluminiumform som jag smorde med lite rapsolja till det andra brödet. Degen var ganska lös så det behövdes verkligen något som höll den på plats. Bröden fick jäsa ytterligare 45 minuter innan de åkte in i ugnen på 250 grader i 10 minuter. Som vanligt lite vatten i botten på ugnen och en ugnsvarm plåt att grädda bröden på. Brödet i aluminiumformen fick vara kvar i sin form som ni ser av bilden. Efter 10 minuter sänkte jag värmen till 200 grader. Brödet är klart när innertemperaturen är 98 grader. I min varmluftsugn tog det ca 35 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar