onsdag 18 november 2009

Getost och maskrossirap


I helgen var jag på julmässa på Huseby Bruk, söder om Växjö. Sådana här mässor samlar en otrolig mängd hantverkare och matproducenter. Jag var på jakt efter kalvdans men var inte riktigt nöjd med de smakprov jag fick. Mina favoriter blev i stället ett litet stånd från Bränna Getgård. Bränna Getgård producerar kravmärkta ostar från get och ko i Valsjöbyn uppe i Jämtland. Efter frikostiga smakprover fastnade jag för deras vita Caprin och en hårdost vid namn Fjällbrud. För att ytterligare höja smaken på dessa ostar fick jag prova att ta lite maskrossirap på osten. Jättegott! Maskrossirapen kom från Valåhöjdens bär & växtförädling i Hoting. Om man nu inte har vägarna förbi dessa ställen så levererar i alla fall Bränna Getgård till flera ställen runtom i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar