torsdag 26 november 2009

Lussekatter och saffranslängd

Dags för det årliga baket av saffransbröd. Om vi ätit upp allt innan Lucia kan jag baka en gång till men att ha saffransbröd efter jul känns helt fel. När jag bakar vetedegar brukar jag använda Saltå Kvarns kanelbullerecept och det använder jag även till saffransbrödet. Eftersom man gör en fördeg får man saftiga och goda bullar. Bättre med en fördeg och skippa Kesella och istället se till att inte snåla med saffran. Jag gör halva receptet och har i 1 g saffran i fördegen och ingen kardemumma i andra steget. Av detta recept fick jag ut 40 lussekatter och 2 saffranslängder. Mina lussekatter är ganska små så här ser de ut innan de åker in i ugnen.
Idag fick jag proffshjälp med mina längder och här är lite bilder på hur man fixar en klippt längd.
Man rullar från sidan och drar lite i degen så man får en jämn rulle.
Sedan jämnar man till lite i kanterna och ser till att ha skarven nedåt.
Man klipper ett första snitt rakt uppifrån.
Viker upp åt ena hållet.
Klipper nya jämna snitt och viker varannan gång åt höger, varannan gång åt vänster.
Fortsätt klippa hela längden.
Så här ser det ut när det är klart.
Den andra längden klippte vi på samma sätt men vek var tredje flik tillbaka över de som redan var vikta.
Det såg lite kul ut när det var klart men slutresultatet blev en väldigt jämn längd.
Här är alltihopa och det ser ju mycket ut men jag har ändå en känsla av att jag kommer att få baka en gång till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar