torsdag 11 mars 2010

Pomeransmarmelad

I helgen var det dags för marmeladkok igen. För ett tag sedan gjorde jag en apelsinmarmelad på blodapelsiner som blev väldigt lyckad och som nästan är helt slut. Den här gången blev det en marmelad med pomerans i. Pomerans ger en lite bitter smak som jag gillar starkt.
För att få en bra marmelad ska man vara nogrann när man skär frukten. Ju finare man skär den desto godare marmelad.

Pomeransmarmelad
700 g frukt (3 pomeranser+3 citroner)
1,2 kg socker
1 liter vatten

Skölj och borsta frukten noga. Dela frukten i klyftor, jag brukar dela så jag får åtta klyftor. Skiva klyftorna tunt.
Sjud i vattnet 30 minuter. Låt stå några timmar eller helst till dagen därpå.
Nästa dag häller du i sockret och kokar tills temperaturen är 105 - 106 grader. För att vara på säkra sidan gör jag alltid ett marmeladprov innan jag häller upp marmeladen. Ofta behöver den koka ytterligare en stund innan den är klar.
När jag gör marmeladprovet så har jag en kylskåpskall tallrik där jag häller upp en tesked marmelad. Sen drar jag skeden igenom och blir min fåra kvar utan att gå ihop är marmeladen klar.
Sedan är det bara att hälla upp i väl rengjorda burkar. Det här gav ca 1,2 - 1,3 l marmelad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar