fredag 16 oktober 2009

Björnbärsmarmelad med pinjenötter

Det är ett helt fantastiskt år för björnbär och jag har kunnat skörda helg efter helg. Här är ett recept där jag försökt dra ner sockermängden lite.

600 g björnbär
450 g socker
saft från en citron
50 g pinjenötter

Blanda allt utom pinjenötter i en gryta och låt koka upp.
Ta bort skum som bildas.
Fortsätt att koka tills bärmassan har en temperatur av 105 - 106 grader.
Nu får man börja känna sig fram tills man tycker att marmeladen har rätt konsistens.
Jag testar att hälla ett par teskedar bärmassa på en nedkyld tallrik. Tallriken har jag haft i kyl eller frys. Stelnar det till den konsistens jag vill ha på ett par sekunder är marmeladen klar. Jag har varit lite väl försiktig nu några gånger vilket gett en ganska seg marmelad med lite karamelliserad smak. Det är bara att testa vidare, marmelad är ett riktigt hantverk.
När konsistensen är rätt blandar jag i pinjenötterna och häller upp på rena burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar