torsdag 29 oktober 2009

Passionsfruktmarmelad


Har gått och funderat på vilka frukter eller bär som ger en syrlig marmelad eftersom det uppskattas mest hemma hos oss. Oftast blir det ju en marmelad på citrusfrukter som ger syrlighet. För ett tag sedan köpte jag djupfryst passionsfruktpure för att göra sufflé av. Det fanns inte mindre än 1 kg förpackningar och det går inte åt så mycket till suffléerna så jag har en hel del över. Passionsfrukt är riktigt syrligt och bestämde mig för att prova att göra marmelad av det och resultatet blev över förväntan. Receptet blev enklast möjliga:

300 g passionsfruktpure
300 g socker

Koka tills massan har en temperatur av 105 - 106 grader, gör sen marmeladprovet. Den här gången var jag lite för snabb så jag har nu en marmelad som kan bli rinnig om brödet är varmt. Smaken är fantastisk, det smakar verkligen passionsfrukt och bara med lätt sötma. Den blev väldigt klar och har vissa likheter med flytande honung.
Passionfruktspuren har jag köpt på Martin Olsson men det borde finnas i fler affärer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar