måndag 12 oktober 2009

Qula Madre

Under chokladfestivalen fanns det en uppsjö av olika tillverkare och producenter att besöka. Det var gott om provsmakning och man blev lätt lite mätt av all choklad. Mitt i allt detta hittade jag till tillbaka till Gefle choclaterie som jag även besökte förra året. Nu har man tagit ett steg vidare och ska från egna kakaoplantage i Dominikanska republiken producera choklad i Gävle under varunamnet Qula. På chokladfestivalen såldes i begränsad upplaga en råchoklad gjord på kakaobönor från den egna plantagen. Råchokladen som kalla Qula Madre var enbart gjord på kakaobönor och råsocker. Denna råchoklad var utan någon som helst konkurrens det bästa jag smakade på Chokladfestivalen och den numrerade påse jag köpte med mig hem har vi avnjutit i väldigt små bitar. Att man sedan odlar och tillverkar sina produkter på ett etiskt, socialt och miljömässigt hållbart sätt höjer produkten ännu mera. Det ska bli spännande att följa Qula framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar