söndag 26 juli 2009

Baguette med sesam, dinkel och levain


Förra sommaren gjorde jag vildjäst för första gången. Man behöver vildjäst om man ska göra levain. Jag hade köpt härligt sega bröd med stora hål bl.a.. på Valhallabageriet som kallades för levain och då ville jag försöka baka egna sådana bröd. På Pain de Martins blogg hittade jag urbra beskrivning hur man går tillväga dels för att göra vildjästen och sen för att starta igång levainen. Jag bakade en hel del med levain förra sommaren med blandat resultat. Skam den som ger sig så i sommar har experimenten fortsatt. Häromdagen bakade jag de här baguetterna som får en fin smak av de rostade sesamfröna.

Ingredienser:

100 g oskalade sesamfrö

300 g vetemjöl special

175 g fullkornsdinkel

400 g levain

25 g mörkt muscovadosocker

10 g jäst

350 g vatten

12 g salt

Börja med att rosta sesamfröna i en het stekpanna. Det tar några minuter, det är klart när fröna mörknat och doftar gott. Man kan ta mindre mängd frö om man inte vill ha så stark smak. Låt dem kallna.

Häll alla ingredienserna utom salt och sesamfrö i degbunken och knåda på låg hastighet i10 – 12 minuter.

Tillsätt salt och sesamfrö, knåda på lite högre hastighet tills degen är härligt elastisk, det tar ca 3 – 5 minuter.

Lägg degen i en inoljad plastlåda och jäs i knappt 3 timmar. Min deg var på rymmen från lådan efter 2 timmar och 45 minuter.

Dela degen i fyra delar och forma dem som baguetter. Jag är inget proffs på att forma baguetter så jag avstår från att beskriva hur man går tillväga. Jag rullade i alla fall till mina baguetter, la dem på en plåt för jäsning. De ska jäsa tills de är dubbelt så stora, det tog en timme.

Sätt in baguetterna i 240 graders ugnsvärme och släng in 0,5 dl vatten i botten på ugnen.

Sänk temperaturen till 200 grader efter 5 minuter.

Lufta ugnen genom att öppna ugnsluckan efter ytterligare 10 min.

Lufta ett par gånger till.

Total gräddningstid 25 – 30 minuter.

Spruta vatten på baguetterna precis när du tagit ut dem så får de en fin färg och yta.


Om det blir något över är det bara att frysa in och ta upp en annan dag. Brödskorpan klarar djupfrysning riktigt bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar