fredag 24 juli 2009

Chokladmuffins med blåbär


Egentligen skulle det här har blivit choklad och blåbärsmuffins men smeten blev så fast så jag ville inte röra i mina nyplockade blåbär och mosa dem totalt. Istället la jag blåbären i muffinsformarna. Då gick det inte åt så mycket blåbär som jag tänkt därav chokladmuffins med blåbär. Dessutom fick jag blåbär över som jag hade i frukostfilen. Inte dumt alls!

Anledningen till att det blev chokladmuffins var också att jag gärna ville prova mitt nya kakaopulver från Weiss. Det uppfyllde verkligen förväntningarna, muffinsen fick en jättefin chokladsmak.

Nu till receptet som ger 12 st normalstora muffins:

100 g rumstempererat smör
45g strösocker
4 msk florsocker
2 ägg
150 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk kakao
1/2 tsk vaniljextrakt
3 msk grädde eller mjölk
blåbär (efter smak, jag använde ca 1,5 dl)

Vispa smör, socker och florsocker med elvisp.
Tillsätt äggen ett i taget, vispa mellan varje.
Blanda mjöl, bakpulver, salt, kakao och vaniljextrakt i en skål, sikta ner det i smeten och vänd sedan försiktigt in det tillsammans med grädden/mjölken.
Klicka ut lite smet i formarna, lägg på blåbär och fyll sedan på med smet så blåbären täcks.
Grädda i 175 grader 15 min.
Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar