tisdag 7 juli 2009

Surdegspizza

I våras fick jag en sten till min ugn så jag skulle kunna baka stenugnsbröd hemma i köket. Denna sten går även att använda till pizza. Igår var det dags igen.

Pizza med surdeg:
500 g vatten
400g durumvetemjöl
400g vetemjöl
140 g vetesurdeg
20 jäst
20 g salt

Lös upp jästen i lite vatten.
Blanda sedan allt utom saltet på låg hastighet i ca 10 min.
Lägg i saltet och kör lite snabbare i 2 min.
Låt degen jäsa en timme, vik ihop en gång under jästiden. När jag viker ihop degen brukar jag göra som när jag slår in ett paket, vik in en sida i taget och lägg sedan med skarven nedåt.
Efter en timme är det bara att väga upp sina degbitar, det blir 10 st a' 150 g.
Kavla ut till den tjocklek du vill ha och lägg på dina favoritpizzaingredienser.
Grädda i 250 grader 8 - 10 minuter.

På min var det skinka, färsk spenat som jag som hastigast fräst i lite olivolja, rödlök ost och oliver.

Blir det någon deg över kan man baka av det som stora bullar i ca 15 min. Sänk värmen till 200 grader direkt efter att du satt in bullarna.

2 kommentarer:

  1. Har testat denna deg två gånger nu och det blir väldigt gott! Tog mig friheten att referera till detta inlägg:

    http://thirdopinion.nu/2010/01/godaste-surdegspizzan/

    /P.O.

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde surdegspizza efter detta receptet idag. Hittade det på thirdopinion.nu. Men jag hade ingen jäst hemma så jag uteslöt den och lät degen jäsa lite längre i stället. Hur gott som helst! Tack för ett jättegott pizzarecept! Kommer definitivt att göra det fler gånger. Det finns också en risk att jag skriver om det i min blogg... :)

    SvaraRadera