måndag 20 juli 2009

Surdegsbröd i fjällen 1


När vi åkte till fjällen förra veckan fick rågsurdegen följa med. Jag började med att baka ett bröd som innehöll grahamsmjöl och lite rågmjöl. Jag gjorde en liten sats så att det bara blev ett bröd men vill man ha två bröd i stället är det bara att fördubbla satsen.

Dag 1 kväll:

Poolish:
50 g rågsurdeg
75 g grahamsmjöl
25 g rågmjöl
150 g ljummet vatten

Bland ihop och låt stå 20 – 24 timmar. Då är det fullt med bubblor och luktar härligt syrligt.

Dag 2 kväll:
Bortgöring:
375 g vetemjöl
175 g vatten
12 g salt

Blanda vatten, vetemjöl och poolish.
Jobba ihop degen 1-2 min., låt stå 30 min.
Jobba in saltet 1-2 min.
Låt stå i rumstemperatur 1 timme. Vik ihop ett par gånger.
Sätt in i kylen över natten.

Det här sättet att göra en deg kallas autolys. På den fantastiska brödbloggen Pain de Martin kan man läsa mer om autolys.
Den bloggen beskriver också på ett jättebra, inspirerande och lättförståeligt sätt hur man bakar med surdeg.

Dag 3 morron:
Forma ett runt bröd, lägg i jäskorg/durkslag. Jag använde durkslag eftersom jag inte har någon jäskorg i fjällen. Inte lika bra men det funkar och så får man lite kul mönster på brödet.
Jäs 45 min.
Sätt ugnen på 250 grader.
Sätt in brödet helst på varm plåt, kasta in lite vatten i ugnen.
Efter 10 min sänk till 200 grader.
Baka tills innertemperatur är 98 grader, lufta genom att öppna ugnsluckan några gånger.
Totala baktiden 50 min.

Resultatet ser ni ovan. Det blev ett bröd med rödbrun härligt tjock skorpa och en väldigt bra smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar