onsdag 22 juli 2009

Surdegsbröd i fjällen 2

Peppad av att det gick så bra förra gången gjorde jag ett nytt bröd men ändrade på några detaljer. Den här gången hade jag bara rågmjöl i poolishen för att få till ett bröd med ännu mera rågsmak. Sedan ändrade jag lite i själva bakprocessen. Jag bakade ut brödet på kvällen och lät det jäsa i kylen och sen var det bara att sätta in det i ugnen på morronen. Mycket enklare och brödet blev ju klart snabbare på morronen. Återigen använde jag autolysmetoden.

Dag 1 kväll:
Poolish:
50 g rågsurdeg
100 g rågmjöl
150 g ljummet vatten

Bland ihop och låt stå 20 – 24 timmar.

Dag 2 em/kväll:
Bortgöring:
375 g vetemjöl
175 g vatten
12 g salt

Blanda vatten, vetemjöl och poolish.
Jobba ihop degen 1-2 min., låt stå 15 min., jobba degen 1-2 min igen låt stå 15 min.
Jobba in saltet 1-2 min.
Låt stå i rumstemperatur 3 timme. Vik ihop ett par gånger.
Forma ett runt bröd, lägg i jäskorg/durkslag.
Jäs i kylskåp under natten.

Dag 3 morron:
Sätt ugnen på 250 grader.
Sätt in brödet helst på varm plåt, kasta in lite vatten i ugnen.
Efter 10 min sänk till 200 grader.
Baka tills innertemperatur är 98 grader, lufta genom att öppna ugnsluckan några gånger.
Totala baktiden 50 min.



Det här blev också ett lyckat bröd med fin rågsmak och bra skorpa. Tyvärr hade det fastnat lite i durkslaget under natten så att det tappade lite höjd när jag la över det på plåten. Det lyfte i ugnen igen men fick lite slagsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar