tisdag 28 juli 2009

Krusbärskaka med skrädmjöl

Just nu mognar alla bär i trädgården i turbofart. Härom dagen plockade jag av vår krusbärsbuske, tyvärr inte så stor skörd men en kaka till kvällsfikat räckte det till. Till den här kakan använde jag skrädmjöl. Skrädmjöl har en lite nötig smak vilket gör att det passar bra i bakverk.


Botten:
1,5 dl vetemjöl
1 dl skrädmjöl
75 g rumstempererat smör
1 tsk bakpulver

Blanda ihop och tryck ut i en form som är ca 18cm * 24 cm. Tryck upp lite på kanten.
Egentligen skulle jag haft 0,5 dl råsocker i det här också men det glömde jag, det gick bra ändå.

Fyllning:
3 dl krusbär
(råsocker)

Jag gillar inte för söta kakor så jag tog inget socker på krusbären, annars kan man förstås hälla på några matskedar råsocker om man vill.

Topping:
1,5 dl havregryn
1 dl råsocker
0,5 tsk vaniljextrakt
75 g smält smär.

Blanda ihop och sprid över krusbären.

Grädda i 200 grader ca 20 min.
Det blir 6 - 8 bitar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar