lördag 8 augusti 2009

Björnbärsmarmelad med citron och rom


Nu har jag börjat gå igenom min frys för att göra av med bär som blivit över sedan förra säsongen. Det har ju redan börjat fyllas på med nytt. Jag hittade en burk med björnbär som jag gjorde den här marmeladen på.

Ingredienser:
300 g björnbär
300 g socker
rivet skal och saft av en liten citron
1msk rom

Koka björnbär, socker, citronskal och citronsaft. Jag brukar koka tills marmeladen har temperaturen 105 - 106 grader. När marmeladen är så varm gör jag marmeladprovet.
Jag tar en sked med marmelad och häller på en ren tallrik som gärna är kall. Sedan drar jag skeden igenom och blir det då en liten fåra som inte går igen direkt är marmeladen klar. Det tar ett tag att koka marmelad, man får räkna med minst någonstans mellan 30 - 45 minuter.
Innan jag häller upp i väl rengjord burk blandar jag i 1 msk rom.
Det här receptet ger en liten burk med marmelad, ca 3 dl färdig marmelad.
Marmeladen var väldigt god på kringlorna med kornmjöl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar