tisdag 11 augusti 2009

Surdegsbröd med havrekross


Det här är ett surdegsbröd som passar bra till frukostmackan. Det blir lite grovt eftersom det innehåller både havrekross och rågmjöl. Det blir ändå ganska lätt eftersom det också innehåller en hel del vetemjöl. Det är ett bröd som håller sig fräscht flera dagar och som går bra att frysa.

Dag 1 kväll:
250 g Rågmjöl
300 g Ljummet vatten
100g Rågsurdeg
Blanda ihop och låt jäsa över natten på varm plats, t.ex. ovanför kylskåpet.

Skållning:
2 dl havrekross
4 dlvatten
Låt koka 10 min och låt sen stå över natten.

Dag 2:
15 g jäst
250 g vatten
550 g vetemjöl
15 g salt
Kör allt utom saltet på låg hastighet i 8 minuter.
Häll i saltet och kör på lite högre hastighet i 3-4 minuter. Var uppmärksam på degen så att den inte arbetas för länge. Blir den blank har den fått knådas för länge och flyter ut när man formar den och man får platta limpor.
Låt degen jäsa i en oljad plastlåda 60 min.
Dela degen i två delar och forma som runda limpor.
Låt jäsa i jäskorgar 45 min.
Grädda bröden i 250 grader 5 min.
Sänk sedan temperaturen till 200 grader.
Lufta efter ytterligare 10 min.
Lufta någon gång till under gräddningstiden.
Bröden är klara när innertemepraturen är 98 grader.
Det blir ju två bröd av det här receptet och här är mina bröd. Jag hade bara en jäskorg tillgänglig idag så det andra fick jäsa i ett durkslag då blev utseendet så här olika. Jag tycker durkslagsbrödet ser bäst ut. Att jäsa i durkslag kan dock vara lite vanskligt för bröden kan fastna och då går luften ur dem när man försker tippa ut dem. Jäskorg är ett säkrare kort och så ser det ju proffsigare ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar