fredag 21 augusti 2009

Chocolate chips cookies


Det finns många olika recept på Chocolate chips cookies. Först och främst för att det är så gott förstås och så för att de går att variera dem i det oändliga. Eftersom jag vill ha mycket smak på mina kakor har jag blandat ihop ett recept med råsocker och fullkornsdinkel.

Ingredienser:
100 g rumstempererat smör
1 dl(60 g) vetemjöl
1 dl(60 g) fullkornsdinkel
1 tsk bikarbonat
1 msk sirap
1 dl råsocker
150 g choklad
100 g nötter/mandel, jag använde paranötter

Rör ihop smör och råsocker.
Blanda sedan i sirapen.
Blanda i de båda mjölsorterna och bikarbonatet.
Grovhacka nötter och choklad. Tänk på att inte ha för grova bitar för det kan bli svårt att skära kakorna sedan.
Blanda i choklad och nöthacket i degen.
Dela degen i två delar. Rulla varje del så att det blir en diameter på 4-5 cm. Slå in var och en i plast och lägg i kylen minst en timme.
Skär sedan skivor, knappt 1/2 cm breda. Jag fick ut 16 st per längd.
Grädda i 175 grader 12 - 15 minuter.
Passa så att de inte bränns.

Avnjutes med kall mjölk eller en kopp kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar