onsdag 26 augusti 2009

Mmm... Müsli


Att göra sin egen müsli är fantastiskt gott och dessutom enkelt. Har du väl börjat kommer du inte att vilja köpa de torra, smuliga grynblandningar med mikroskopiska bitar av bär och nötter som finns i livsmedelsaffärerna längre.
Se det här som ett inspirationsrecept, en start där du sedan allt eftersom sätter din egen prägel och smak på din alldeles egna müsli.

Min basblandning ser ut så här:
5 dl rågflingor
5 dl dinkelflingor
2 dl solrosfrö
1 dl linfrö
1 dl pumpafrö
1 d havrekli
1 dl oskalat sesamfrö
1 dl riven kokos
1/2 dl råsocker
1/2 dl flytande honung
3/4 dl rapsolja
2 dl vatten
Blanda alla ingredienser i en stor skål. Låt gärna stå 30 - 60 minuter så att ingredienserna blir fuktiga.
Bred ut allt i ett jämnt lager i en långpanna och rosta sedan i 175 grader i 30 minuter. Blanda om några gånger så att det inte bränns. Ibland låter jag müslin stå kvar när jag stängt av ugnen så att den verkligen ska bli riktigt genomrostad.
När müslin svalnat är det bara att blanda i sina favoriter av torkade bär och frukter. Russin är givet och pröva gärna sultanrussin som har en härlig smak. Blåbär, tranbär,banan, mango, aprikos ta det du gillar och blanda flera sorter. Jag använder gärna torkad melon som förvånande nog har en stark frisk smak.

Gryn/Flingor - Här kan du blanda som du vill efter vad du gillar och har hemma. Havregryn, råg, korn eller dinkelflingor.
Sötma - Grad av sötma väljer du själv. Sötman kan komma från vanligt socker, råsocker, muscovadosocker eller honung. När jag har syltade apelsinskal brukar jag ta av lagen som innehåller både honung och socker och dessutom en lätt smak av apelsin. Det blir gott!
Nötter - kan man antingen rosta med eller lägga i efteråt.
Kryddor - Eftersom jag är väldigt förtjust i kardemumma brukar jag rosta med 1 msk grovhackad kardemumma. Kanel eller färsk ingefära blir säkert också bra.

Så sätt igång och pröva och dela gärna med dig av dina favoritingredienser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar