onsdag 19 augusti 2009

Körsbär och rom


Så var det dags igen. Körsbären på mitt träd är nästan svarta och då är det dags att plocka dem innan småfåglarna är där och smaskar i sig. Jag är väldigt konservativ när det gäller körsbär, antingen äter jag dem direkt från trädet eller så lägger jag in dem i rom. Det är så lite arbete att lägga in dem och som resultat får man en otroligt god dessert som dessutom håller sig ett helt år.
Jag tar ur kärnorna innan jag lägger in dem så slipper man sitta och spotta kärnor när man äter dem sen. Det finns speciella verktyg för att ta ur kärnorna men jag tycker det fungerar bra med spetsen på en vanlig potatisskalare.

Mitt grundrecept ser ut så här:
1 kg urkärnade körsbär
850 g socker
3 - 4 dl rom

Man får anpassa receptet efter hur mycket bär man har. Jag blandar bär och socker i en skål. Sedan lägger jag bärmassan i väl rengjorda burkar och sist fyller jag upp med rom. Sen ska det här stå minst en månad, det är klart när sockret har löst sig. Med jämna mellanrum får man ta fram sina burkar och vrida och vända på dem så att allt blandas om.
Bäst är att servera en riktigt god vaniljglass till bären. Något som också är gott är att äta bären till risgrynskaka som på bilden.

1 kommentar:

  1. Googlade på körsbär i rom o kom hit :) ska testas omedelbart! Mvh Anna

    SvaraRadera