måndag 24 augusti 2009

Försvinnande goda baguetter

Jag hade tänkt baka surdegsbaguetter i helgen på min vetesurdeg. Det blev lite fel i planeringen, som ni vet måste man ha framförhållning när man bakar med surdeg. I lördags när jag ville ha baguetterna så hade min surdeg precis kommit igång och om jag skulle fortsatt med bara surdeg hade baguetterna varit klara i söndags. Så jag gjorde en fuskvariant. Jag tog vanlig jäst och använde surdegen som smaksättare. Det blev uppskattat och baguetterna var slut innan jag ens hann fotografera dem.

Så här gjorde jag:
500 g vetemjöl special
350 g vatten
12 g jäst
75 g vetesurdeg
14 g salt

Lös upp jästen i vattnet.
Blanda allt utom salt på låg hastighet i 10 minuter.
Häll i saltet och kör 5 minuter till på högre hastighet.
Låt jäsa i oljad plastlåda 2 timmar.
Dela degen i fyra delen. Forma försiktigt fyra runda bullar som får ligga och spänna till sig i 10 minuter.
Sedan formas fyra baguetter som får jäsa under duk i 45 minuter.
Sätt in baguetterna i 275 grader varm ugn, gärna på varm plåt. Släng in en 1/2 dl kallt vatten så det blir ånga.
Sänk temperaturen till 250.
Det tar 12 - 15 minuter innan baguetterna är klara.

Det blev surdegssmak. Lite för lite för att jag ska vara nöjd och lite för små hål också men alla andra gillade ju dem så jag får väl vara nöjd ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar