måndag 31 augusti 2009

Pajdeg med fullkornsdinkel

Jag gör väldigt ofta pajer, för det mesta blir det dessertpajer av olika slag. I helgen gjorde jag en matpaj som omväxling där pajdegen blev väldigt bra. En matpajdeg ska var lite grövre och inte bara innehålla vetemjöl tycker jag. Varken dessertpajer eller matpajer ska innehålla mer fett än nödvändigt utan att tulla på smaken. I den här matpajen använde jag fullkornsdinkel.

Ingredienser:
100 g rumstempererat smör
3 dl fullkornsdinkel
1 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 - 2 msk vatten
Arbeta snabbt ihop alla ingredienser, ta lite vatten i taget tills degen går ihop. Jag hade ungefär 2 msk vatten i, men här får man pröva sig fram lite. Jag arbetar alltid ihop degen för hand, det går snabbast och blir minst disk. Kladdiga händer får man stå ut med!
Låt degen vila i kylen 30 minuter.
Kavla sedan ut degen så att den passar en form som är ungefär23 cm i diameter. Jag kavlar alltid ut degen mellan två plastfolie. Den fastnar inte i bänken och blir lätt att lägga på plats i formen.
Grädda skalet i 10 minuter i 200 graders ugn.
Fyll sedan skalet med vad du vill och grädda klart. Jag hade rökt lax, sockerärtor, färsk dill och gräslök i min, och så äggstanning och ost förstås.
Det som är kul med pajer är att de kan bli hur lyxiga som helst beroende på vad man stoppar i dem men kan också vara väldigt enkel vardagsmat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar